Mimoňské nádraží
|
Publikováno: 29. září 2008
|
Nedávno jsem tu napsal o našem opraveném nádraží. V souvislosti s nádražím vyšel i článek v MFDnes v němž bylo několik nesrovnalostí.
Uvedeme ne na správnou míru.
V článku „Mimoň má nové opravené nádraží“ se uvádí, že bylo uvedeno do své původní podoby
z počátku minulého století.
|
Tak za prvé se jednalo o konec 19. století, protože do provozu bylo dáno 16. září 1900, a za druhé původní projektované nádraží pro Mimoň dle projektu pro tuto Transversální trať Teplice Šanov-Liberec přes Lovosice, Českou Lípu, Mimoň do Liberce nestojí v Mimoni nýbrž v Jablonném v Podještědí. Po dokončení projektu se však některá města, zejména v severní části této trati, snažila ušetřit na úkor Mimoně zkrácením tratě tak, že tato měla odbočovat v Zákupech směrem na Kamenici a navazovat na původní projekt v místech kolem Velkého Valtinova. Tento zásah měl za následek vážný rozpor mezi zainteresovanými obcemi a Mimoni, která však svůj spor zásahem příslušného c.k. ministerstva ve Vídni vyhrála a původní projekt byl zachován. Mezi tím však již byla zahájena stavba celé tratě a proto pro Mimoň bylo nutno narychlo vyprojektovat nové nádraží, protože žádné nádraží nesmělo být zcela shodné s jiným, ač si byla mnohá podobná.
Nově vyprojektované nádraží v Mimoni bylo postaveno přes mnohé problémy včas, a jak je již uvedeno výše, 16. září 1900 projel nádražím v Mimoni první vlak z Teplic do Liberce. Na dobovém snímku z této doby je zřetelně vidět, že jižní křídlo nádraží, které nyní bylo odstraněno, stálo původně zrcadlově proti křídlu severnímu.
Rekonstruované nádraží je jinak pěkné, zachovány byly mnohé prvky, zejména nosné dobové sloupy na peróně, co však ještě chybí je zpětná instalace novelizační tabulky s výškovou značkou nádraží, která krátce před zahájením oprav zde ještě byla.
Osvald Hons.
|
Počet komentářů: 11 Komentáře ... (poslední: 24. října 2008 19:28) |
Autor: Pep@k |
Přečteno: 4642x |
|